kamil şeker
New member
Almanya hafıza sporları şampiyonası Kasım ayının başında yapılacak. Favoriler arasında yine Neuss'tan bir grup öğrenci ve öğretmenleri Dana Loosen yer alıyor. Böyle bir şeyi nasıl eğitirsiniz? Peki başarı tarifiniz nedir?
Dana Loosen her öğrencisinin önüne iki deste oyun kağıdı koyuyor. Tek paket: renge ve görsele göre sıralanmıştır; diğeri: iyice karıştırılmış. Ardından Loosen kronometreyi başlatır. Altı erkek ve bir kızdan oluşan öğrenciler, sıralanmamış paketi alır, kart karta bakar ve siparişi ezberler. Daha sonra yığını bir kenara koydular. Şimdi ikinci sıralı destedeki kartları, karışık destedekiyle aynı sırada üst üste gelecek şekilde yeniden düzenlemenin zamanı geldi. Bunu yapmak için beş dakikaları var.
Muhabirin de katılması teşvik edilir. Sonunda yalnızca on iki oyun kartını doğru sırayla almayı başarır, ancak 13 numarada, yani sekiz karoda başarısız olur. Öğrencilerden Lukas Schomann, muhabirin hafızasındaki çöküşü hoşgörüyle takip ediyor; sonuçta herkes en alttan başlıyor; 14 yaşındaki Schomann, sadece iki dakika 48 saniyede tüm desteyi tamamladı; artık 52 kartın tamamının sırasını ezberlemesine gerek yoktu.
Bugün Cuma, yedinci saat. Neuss Alexander-von-Humboldt-Gymnasium'daki diğer öğrenciler hafta sonuna doğru koşarken Dana Loosen, mnemoteknik grubundaki katılımcılardan bir kez daha maksimum konsantrasyon talep ediyor. Bu, önümüzdeki hafta sonu 1-3 Kasım tarihleri arasında Paderborn'daki Heinz Nixdorf Forum'da gerçekleşecek olan Almanya Hafıza Şampiyonası öncesinde birlikte yaptıkları son antrenman seansı. Humboldt-Gymnasium grubu yıllardır tek bir birim olarak bu yarışmaya katılıyor ve içlerinden birkaçı her zaman en üst sıralarda yer alıyor.
Sportif bir başarı olarak hafıza – 1990'ların başında İngiltere'deki bazı beylerin ortaya attığı şey budur. 1998 yılında ilk şampiyona Almanya'da düzenlendi. Disiplinler: Mümkün olduğu kadar çok oyun kartını hatırlayın; mümkün olduğu kadar çok sayıyı hatırlayın; mümkün olduğu kadar uzun bir sıfırlar ve birler dizisini hatırlayın; mümkün olduğu kadar çok kelimeyi hatırlayın; Mümkün olduğu kadar çok resim hatırlayın. Ve her şey doğru sırada. Ayrıca: hayali yılların ve ilgili saçma olayların kombinasyonlarını ezberleyin. Şöyle bir şey: 1597 – tüm zamanların en büyük kurbağa konseri.
Peki bu kadar tuhaf bir spora nasıl dahil olabilirsiniz? Biyoloji, Latin ve Katolik dini öğretmeni Dana Loosen, çocukluğunda Rubik küplerini döndürmekten ve hafıza oyunları oynamaktan hoşlandığını söyledi. Kelime ve şiir öğrenmek – “bu benim için her zaman kolaydı.” Bir noktada Memory XL derneğinin web sitesine girdi ve orada hafıza performansını hızla artırmak için kullanılabilecek teknikler olduğunu okudu. Loosen meraklandı. İlk kez 2010 yılında bir şampiyonada yer aldı ve şu anda birçok şampiyonluk kazandı, dünyada 121. sırada yer alıyor ve Kasım ayı sonunda dünya şampiyonasına giden tek Alman kadın olacak.
Loosen, 2010'dan beri okulunda bir hafıza kulübü kuruyor. “Genellikle şu şekilde işliyor: İlgilenebileceğini düşündüğüm insanlara yaklaşıyorum.” Başka bir gereklilik yok, yalnızca “belirli bir düzeyde zeka ve konsantre olma yeteneği” var. Katılmak için süper öğrenci olmanıza gerek yok.
Loosen, her şeyden önce teknolojiyi öğrenmenin çok önemli olduğunu ileri sürüyor. Bunu yaparken kadim bilgilerden yararlanılır. Loosen, antik çağın retorik öğretmenlerinin uzun konuşmaların nasıl ezberleneceğine dair teknikler öğrettiğini açıklıyor. Birinci teknik şu şekildedir: “Gerçek dünyadan bildiğiniz bir rotayı ezberlersiniz” diye açıklıyor Loosen. Kendisi okuldan geçen ve ardından otoyol boyunca evine giden uzun bir rotada çalışıyor. Bu güzergah üzerinde ağaçlar, evler, tabelalar vb. bulunmaktadır. Rota boyunca işlerin sırası yüzde yüz doğru olmalıdır. Yeni bir şeyi ezberlemek, daha önce bilinmeyen terimleri veya resimleri rota üzerindeki iyi bilinen istasyonlarla ilişkilendirmekle ilgilidir.
Christopher Lindenberg, “Rotayı daha sonra hatırlarsanız, yeni öğrenilen terimler veya resimler aklınıza gelir” diye açıklıyor. 16 yaşındaki oyuncu uzun süredir Loosens AG'de çalışıyor ve onun özel gücü resimleri ezberleyebilmesi. Lindenberg'in en iyi performansı: Sırasını beş dakikada ezberlediği 335 görüntü. Bu bir Alman rekoru.
İkinci teknik aynı zamanda sayıları ezberlemek için de kullanılıyor: Dana Loosen, “Sıfırdan 99'a kadar her sayı için bir resmi ezberliyoruz” diye açıklıyor. Onun durumunda, beş rakamı bir çorap görseline sahip ve bir tişört ise 53'ü temsil ediyor. Bu şekilde, büyük sayılar bile hafıza sporcularının parkurdaki iyi bilinen rotayla bağdaştırdığı görsel dizilerine dönüştürülebiliyor. ikinci adım. Ve pek çok küçük resimli hikaye, sonsuz gibi görünen sayı dizilerinden ortaya çıkıyor. Dana Loosen, yaratıcılığın kesinlikle gerekli olduğunu söylüyor.
Bir hafıza grubuna katılımın, tabiri caizse öğrenme materyali edinme eğitimi olarak tüm öğrenciler için iyi olup olmayacağı sorusu hala ortadadır. Dana Loosen bu tür taleplere karşı geri duruyor. Boris Konrad ise daha net. Hafıza sporlarında birçok dünya rekoruna sahip olan ve Hollanda'nın Nijmegen kentindeki bir enstitüde hafıza üzerine araştırma yapan Hattingenli sinir bilimci, hafıza tekniklerini kullanarak okul performansını nasıl geliştirdiğini anlatıyor.
Bu da ona öğrenimi sırasında yardımcı oldu. Araştırmalar, bu tür hafıza tekniklerini kullanan kişilerin beyinlerinde, kısa süreli hafızadan uzun süreli hafızaya giden yolun bir miktar kısaldığını göstermiştir. Konrad, “Pedagojide sıklıkla, hafıza sanatının anlamaya hiçbir katkısı olmayan yapay bir şey olduğu, küçümseyici bir şekilde söylenir” diyor ve bununla çelişiyor: “Ezberleme, anlamaya pekala yardımcı olabilir” diyor.
Grup saatinin sonunda muhabir bir kağıt parçasına yazılan herhangi bir sayıda kelimeyi ezberlemelidir. Bu sefer sınıf içinde saat yönünde 18 istasyondan oluşan bir rota hazırlıyor: kapı, lavabo, karatahta, pencere vb. Sonra listedeki sözcükleri rotadaki noktalarla ilişkilendirdiği küçük hikayeler uydurur – şöyle bir şey: Bir “bilgisayar” kapıdan içeri girer ve “içindekileri” lavaboya boşaltır… 18 kelime listeyi daha sonra bugüne kadar doğru sırayla oynatabilir.
Ek: Dünya rekoru 318 kelimedir.
Dana Loosen her öğrencisinin önüne iki deste oyun kağıdı koyuyor. Tek paket: renge ve görsele göre sıralanmıştır; diğeri: iyice karıştırılmış. Ardından Loosen kronometreyi başlatır. Altı erkek ve bir kızdan oluşan öğrenciler, sıralanmamış paketi alır, kart karta bakar ve siparişi ezberler. Daha sonra yığını bir kenara koydular. Şimdi ikinci sıralı destedeki kartları, karışık destedekiyle aynı sırada üst üste gelecek şekilde yeniden düzenlemenin zamanı geldi. Bunu yapmak için beş dakikaları var.
Muhabirin de katılması teşvik edilir. Sonunda yalnızca on iki oyun kartını doğru sırayla almayı başarır, ancak 13 numarada, yani sekiz karoda başarısız olur. Öğrencilerden Lukas Schomann, muhabirin hafızasındaki çöküşü hoşgörüyle takip ediyor; sonuçta herkes en alttan başlıyor; 14 yaşındaki Schomann, sadece iki dakika 48 saniyede tüm desteyi tamamladı; artık 52 kartın tamamının sırasını ezberlemesine gerek yoktu.
Bugün Cuma, yedinci saat. Neuss Alexander-von-Humboldt-Gymnasium'daki diğer öğrenciler hafta sonuna doğru koşarken Dana Loosen, mnemoteknik grubundaki katılımcılardan bir kez daha maksimum konsantrasyon talep ediyor. Bu, önümüzdeki hafta sonu 1-3 Kasım tarihleri arasında Paderborn'daki Heinz Nixdorf Forum'da gerçekleşecek olan Almanya Hafıza Şampiyonası öncesinde birlikte yaptıkları son antrenman seansı. Humboldt-Gymnasium grubu yıllardır tek bir birim olarak bu yarışmaya katılıyor ve içlerinden birkaçı her zaman en üst sıralarda yer alıyor.
Sportif bir başarı olarak hafıza – 1990'ların başında İngiltere'deki bazı beylerin ortaya attığı şey budur. 1998 yılında ilk şampiyona Almanya'da düzenlendi. Disiplinler: Mümkün olduğu kadar çok oyun kartını hatırlayın; mümkün olduğu kadar çok sayıyı hatırlayın; mümkün olduğu kadar uzun bir sıfırlar ve birler dizisini hatırlayın; mümkün olduğu kadar çok kelimeyi hatırlayın; Mümkün olduğu kadar çok resim hatırlayın. Ve her şey doğru sırada. Ayrıca: hayali yılların ve ilgili saçma olayların kombinasyonlarını ezberleyin. Şöyle bir şey: 1597 – tüm zamanların en büyük kurbağa konseri.
Peki bu kadar tuhaf bir spora nasıl dahil olabilirsiniz? Biyoloji, Latin ve Katolik dini öğretmeni Dana Loosen, çocukluğunda Rubik küplerini döndürmekten ve hafıza oyunları oynamaktan hoşlandığını söyledi. Kelime ve şiir öğrenmek – “bu benim için her zaman kolaydı.” Bir noktada Memory XL derneğinin web sitesine girdi ve orada hafıza performansını hızla artırmak için kullanılabilecek teknikler olduğunu okudu. Loosen meraklandı. İlk kez 2010 yılında bir şampiyonada yer aldı ve şu anda birçok şampiyonluk kazandı, dünyada 121. sırada yer alıyor ve Kasım ayı sonunda dünya şampiyonasına giden tek Alman kadın olacak.
Loosen, 2010'dan beri okulunda bir hafıza kulübü kuruyor. “Genellikle şu şekilde işliyor: İlgilenebileceğini düşündüğüm insanlara yaklaşıyorum.” Başka bir gereklilik yok, yalnızca “belirli bir düzeyde zeka ve konsantre olma yeteneği” var. Katılmak için süper öğrenci olmanıza gerek yok.
Loosen, her şeyden önce teknolojiyi öğrenmenin çok önemli olduğunu ileri sürüyor. Bunu yaparken kadim bilgilerden yararlanılır. Loosen, antik çağın retorik öğretmenlerinin uzun konuşmaların nasıl ezberleneceğine dair teknikler öğrettiğini açıklıyor. Birinci teknik şu şekildedir: “Gerçek dünyadan bildiğiniz bir rotayı ezberlersiniz” diye açıklıyor Loosen. Kendisi okuldan geçen ve ardından otoyol boyunca evine giden uzun bir rotada çalışıyor. Bu güzergah üzerinde ağaçlar, evler, tabelalar vb. bulunmaktadır. Rota boyunca işlerin sırası yüzde yüz doğru olmalıdır. Yeni bir şeyi ezberlemek, daha önce bilinmeyen terimleri veya resimleri rota üzerindeki iyi bilinen istasyonlarla ilişkilendirmekle ilgilidir.
Christopher Lindenberg, “Rotayı daha sonra hatırlarsanız, yeni öğrenilen terimler veya resimler aklınıza gelir” diye açıklıyor. 16 yaşındaki oyuncu uzun süredir Loosens AG'de çalışıyor ve onun özel gücü resimleri ezberleyebilmesi. Lindenberg'in en iyi performansı: Sırasını beş dakikada ezberlediği 335 görüntü. Bu bir Alman rekoru.
İkinci teknik aynı zamanda sayıları ezberlemek için de kullanılıyor: Dana Loosen, “Sıfırdan 99'a kadar her sayı için bir resmi ezberliyoruz” diye açıklıyor. Onun durumunda, beş rakamı bir çorap görseline sahip ve bir tişört ise 53'ü temsil ediyor. Bu şekilde, büyük sayılar bile hafıza sporcularının parkurdaki iyi bilinen rotayla bağdaştırdığı görsel dizilerine dönüştürülebiliyor. ikinci adım. Ve pek çok küçük resimli hikaye, sonsuz gibi görünen sayı dizilerinden ortaya çıkıyor. Dana Loosen, yaratıcılığın kesinlikle gerekli olduğunu söylüyor.
Bir hafıza grubuna katılımın, tabiri caizse öğrenme materyali edinme eğitimi olarak tüm öğrenciler için iyi olup olmayacağı sorusu hala ortadadır. Dana Loosen bu tür taleplere karşı geri duruyor. Boris Konrad ise daha net. Hafıza sporlarında birçok dünya rekoruna sahip olan ve Hollanda'nın Nijmegen kentindeki bir enstitüde hafıza üzerine araştırma yapan Hattingenli sinir bilimci, hafıza tekniklerini kullanarak okul performansını nasıl geliştirdiğini anlatıyor.
Bu da ona öğrenimi sırasında yardımcı oldu. Araştırmalar, bu tür hafıza tekniklerini kullanan kişilerin beyinlerinde, kısa süreli hafızadan uzun süreli hafızaya giden yolun bir miktar kısaldığını göstermiştir. Konrad, “Pedagojide sıklıkla, hafıza sanatının anlamaya hiçbir katkısı olmayan yapay bir şey olduğu, küçümseyici bir şekilde söylenir” diyor ve bununla çelişiyor: “Ezberleme, anlamaya pekala yardımcı olabilir” diyor.
Grup saatinin sonunda muhabir bir kağıt parçasına yazılan herhangi bir sayıda kelimeyi ezberlemelidir. Bu sefer sınıf içinde saat yönünde 18 istasyondan oluşan bir rota hazırlıyor: kapı, lavabo, karatahta, pencere vb. Sonra listedeki sözcükleri rotadaki noktalarla ilişkilendirdiği küçük hikayeler uydurur – şöyle bir şey: Bir “bilgisayar” kapıdan içeri girer ve “içindekileri” lavaboya boşaltır… 18 kelime listeyi daha sonra bugüne kadar doğru sırayla oynatabilir.
Ek: Dünya rekoru 318 kelimedir.