Hamburg heyeti gezisi: “On yıllardır süren neredeyse sürekli ekonomik büyüme, Polonya dışında bunu pratikte yalnızca Çin başardı”

kamil şeker

New member
Hamburg'dan gelen bir delegasyon, Polonya'ya yaptığı ziyarette hızla büyüyen ve savunmacı bir ülkeyi deneyimliyor; birden fazla kriz karşısında Avrupa'da baş belası olmaktan çıkıp istikrarın çıpasına dönüşebilecek bir ülke. Baltık Denizi'ndeki limanlar bunda kilit rol oynuyor.


Donald Trump'ın dünya siyaset sahnesine döndüğü ve Almanya hükümetinin çöktüğü gün, sabah Varşova'da parlak turuncu bir ufukla başlıyor. Polonya'nın başkentinde güneş sisin üzerinde yükseliyor. Hotel InterContinental'deki kahvaltıda Melanie Leonhard, yeni duruma ilişkin görüşünü medyaya açıklamak istiyor. Ancak Hamburg Ekonomik İşler Senatörü ve SPD lideri, federal hükümetin sona ermek üzere olduğunu henüz bilmiyor.

Trump'ın ABD başkanlık seçimlerinde Kamala Harris'e karşı kazandığı zaferin ardından yaklaşan ikinci dönemi hakkında, “Avrupa'nın artık Avrupa bütünleşmesini gerçekten ilerletmesi tavsiye ediliyor – ister güvenlik ister ekonomi politikası açısından” diyor. “Ekonomi politikası açısından Avrupa, ABD'de son yıllarda yaşanan değişimlere ve Donald Trump'ın ikinci başkanlığının getireceği muhtemel değişimlere henüz bir yanıt bulamadı.”


Leonhard, bu hafta Pazartesi'den Çarşamba'ya kadar 32 kişilik bir heyet gezisiyle Polonya, Gdansk (eski adıyla Danzig), Gdynia (Gdynia) ve Varşova'ya gidiyor. Bugünlerde, sanki bir büyüteç altındaymış gibi, Avrupa ile ABD arasındaki gelecekteki ilişkiyi şekillendirecek konular ve zorluklar görünür hale geliyor; her şeyden önce Ukraynalıların Rusya'ya karşı mücadelesi, aynı zamanda Avrupa için bir özgürlük mücadelesi.

Polonya, beş milyar avroyu (2023) aşan toplam ithalat ve ihracat değeriyle Hamburg'un dış ticareti için olağanüstü bir öneme sahiptir. Birçoğu Hamburg'da monte edilen ve birçok ülkeye teslim edilen Avrupalı üretici Airbus'un uçakları dikkate alınmazsa, Polonya bazen istatistiklerde ilk sırada yer alıyor. Asırlardır süren yakın ilişkiler Hamburg'u Polonya'ya bağlıyor. Hansa şehrinde yaklaşık 73.000 Polonya kökenli insan yaşıyor.


Ancak Hamburg uzun zamandır doğu komşusunu iş heyetiyle ziyaret etmiyordu. Gdansk'taki bir çalışan, kendisinin 27 yıldır Polonya Dış Ticaret Odası'nda çalıştığını ve bu süre zarfında sahada bir Hamburg heyeti görmediğini söylüyor. Özellikle ulusal-muhafazakar PiS partisinin liderliğindeki hükümet yıllarında, en son 2015-2023 yılları arasında Polonya kendisini siyasi olarak başta Almanya olmak üzere AB'nin Batı Avrupa üye ülkelerinden izole etti.


Polonya'nın ekonomisi, ülkenin en büyük net alıcısı olduğu Avrupa Birliği'nden gelen yüksek sübvansiyonlar ve aynı zamanda Alman doğrudan yatırımlarındaki milyarlarca avro sayesinde uzun süredir patlama yaşıyor. Varşova'daki Alman-Polonya Ticaret ve Sanayi Odası'nın yönetim kurulu üyesi Lars Gutheil, “Polonya son yıllarda muazzam bir gelişme gösterdi” diyor. “On yıllardır süren neredeyse sürekli ekonomik büyüme, Polonya dışında Çin'in başardığı bir şey.”


Hamburg'dan gelen ziyaretçiler, ülkenin modernleşme ve yeni başlangıçlar sürecinde olduğunu görüyor. 2023'ün sonundan bu yana ve 2007'den 20214'e kadar iktidarda olan Başbakan Donald Tusk liderliğindeki yeni sivil koalisyon, Polonya'yı yeniden Avrupa Birliği'ne yaklaştırmak istiyor. Tusk, topluluğu 2014'ten 2019'a kadar AB Konseyi Başkanı olarak temsil etti. Polonya oldukça çeşitliliğe sahip ekonomisini genişletmeye devam ediyor, başta AB'nin yardımıyla yeni otoyollar ve demiryolu hatları inşa ediyor ve yenilenebilir enerjiler ve nükleer enerji yoluyla elektrik üretiminin üçte ikisinden fazlasının kömürden aldığı payı 2019 yılına kadar sıfıra indirmek istiyor. 2040'ların başı.

Polonya da ordusuna büyük yatırım yapıyor. 2024 yılı için yaklaşık 35 milyar dolar eşdeğeri planlanıyor. Gayri safi yurtiçi hasılaya göre ölçüldüğünde bu oran yüzde 4,1 civarındadır. NATO'da hiçbir ülkenin, hatta ABD'nin bile bu kadar büyük payı yok. Gelecek yıl, Polonya profesyonel ordusunun genişletilmesi ve modernleştirilmesine yönelik harcamaların gayri safi yurtiçi hasılanın yüzde 4,7'sine yükselmesi bekleniyor.

Almanya, Rusya ve Sovyetler Birliği ile yaşadığı acı dolu geçmişinin ardından Polonya da kendi gücüne güveniyor ve Rusya'nın Şubat 2022 sonunda Ukrayna'ya saldırması Polonya stratejisinin haklı olduğunu kanıtlıyor. Alman diplomatik çevrelerine göre, Polonya, İkinci Dünya Savaşı'nın yarattığı yıkım için Almanya'ya daha fazla tazminat ödemesi yerine, Polonya'nın doğu sınırının olası Rus saldırılarına karşı askeri genişlemesinin ortak finansmanını sağlayacak bir tür Alman özel fonuyla daha fazla ilgileniyor.


Yüksek savunma harcamaları, Polonya'nın yeniden seçilen eski Başkan Trump'ın gelecekteki yönetimiyle diğer Avrupa ülkelerine kıyasla daha iyi başa çıkabilmesinin nedenlerinden biri. Trump, görevdeki ilk döneminde ve önceki seçim kampanyasında her zaman her NATO üyesi devletin, ittifakta mutabakata varılan gayri safi yurtiçi hasılanın yüzde ikisini savunması için yatırması gerektiği konusunda ısrar etti. Polonya yüzde iki hedefine çoktan ulaştı, Almanya ise yalnızca bu yıl. Kalkınma ve Teknoloji Bakanlığı Devlet Sekreteri Michał Jaros, Hamburg heyetiyle Varşova'da yaptığı toplantının ardından, “Dünyada ABD ile Polonya arasındaki ittifaktan daha güçlü bir ittifak yok” dedi. “Polonya ve Avrupa Birliği, güvenlik konuları da dahil olmak üzere ABD ile iş birliğini derinleştirmeye devam edecek.” Ancak Trump, defalarca tehdit ettiği ABD askeri yardımını durdurarak Ukrayna'nın Rusya'ya yenilmesinde belirleyici bir katkıda bulunabilir.


Her halükarda Polonya, Ukrayna'yı askeri ve lojistik açıdan desteklemek için çok şey yapıyor. Askeri malzemelerin çoğu doğu komşusuna Polonya üzerinden ulaşıyor. Almanya'dan gelen ziyaretçiler bunu özellikle Gdynia ve komşu Gdansk liman yönetimlerinden öğreniyorlar. Baltık Denizi'ndeki iki liman, konteynerler, enerji ve tarım ürünlerinin elleçlenmesi ve gerginlik durumunda hızla Polonya'nın doğu sınırına kaydırılması gereken NATO birliklerinin hareketliliği için önümüzdeki yıllarda sürekli olarak genişletilecek ve modernize edilecek. savunma.

Gdynia Liman İdaresi Başkanı Piotr Gorzeński, Hamburg heyetine yaptığı bir sunumda, diğer şeylerin yanı sıra araçları hareket ettirmek için kullanılan yeni intermodal terminalin Polonya savunma fonundan da ortak finanse edileceğini söyledi. Şehir, özellikle ABD'den gelen NATO birliklerinin transferi için Polonya'nın en önemli limanıdır. Hamburg Liman İdaresi başkanı Jens Meier, Polonyalı ev sahiplerine Bremerhaven limanının Almanya'da da aynı işlevi yerine getirdiğini söyledi. Genel olarak, Hamburg'dan Rostock'a kadar Kuzey ve Baltık Denizi'ndeki diğer Alman limanları da artık NATO'nun mantığı ve lojistiğine daha yakından entegre olacak.

Meier, “İki yıl önce 'askeri hareketlilik' terimini Avrupa'nın herhangi bir limanında neredeyse hiç duymazdım, ancak artık bu konu neredeyse her sunumda gündeme geliyor” diyor. Polonya'nın Baltık Denizi limanlarında askeri düzeyin ne kadar yoğun bir şekilde ele alınıp uygulandığından etkilendi. “Limanlarımızın askeri lojistik ve siber güvenlik gibi konularda da ortak tatbikatlar düzenleyeceğini çok iyi hayal edebiliyordum” diyor. Ancak Hamburg ile Danzig ve Gdynia limanları, bir dizi sivil görev ve genel gelişim söz konusu olduğunda birbirlerinden de çok şey öğrenebilir. “Uluslararası liman standartları üzerinde birlikte çalışmaya devam etmek özellikle önemlidir, örneğin gemilere kıyı gücü sağlamak gibi.” Limanlardaki sera gazı emisyonları ancak “tüm limanların güçlü çabalarıyla” azaltılabilir.


Gdansk, Singapur'daki liman operatörü PSA gibi özel sermayeyle liman tesislerini Gdynia'dan daha da fazla genişletiyor. Gdansk, Baltık Denizi'ndeki merkezi konteyner limanı olma konumunu Hamburg'la da rekabet halinde daha da güçlendirmek istiyor. Daha önce denizaşırı gemilerden Hamburg'daki besleyicilere yeniden yüklenen Baltık Denizi ülkelerinden gelen veya Baltık Denizi ülkelerinden gelen birçok konteyner, ister Asya'dan ister Kuzey Amerika'dan olsun, artık doğrudan Gdansk'a gidiyor. Gdansk ve Gdynia, Doğu Avrupa pazarının büyümesine ve aynı zamanda Polonya üzerinden İskandinavya'dan Adriyatik'e kadar yeni bir lojistik koridorunun geliştirilmesine güveniyor. Hamburg Ticaret Odası Genel Müdürü Malte Heyne, Gdynia'daki sunumların ardından şunları söyledi: “Polonya limanlarının, kalkınmaları için net, katı ve her şeyden önce çok uzun vadeli bir strateji izlediğini görmek çok heyecan verici.” ve Gdansk. “Bizim Hamburgluların limanımız için bundan bir şeyler çıkarmak ve yeni bağlantılar oluşturmak için burada olmamız çok iyi ve önemli.”


Ancak Almanya ile Polonya arasındaki, Hamburg ile Baltık Denizi limanları arasındaki her güzel gelişme, Ukrayna'daki savaşın nasıl biteceği ve AB'nin gelecekteki ABD Başkanı Trump ile birlikte yeni dünyada kendisini nasıl konumlandıracağı sorularının gölgesinde kalıyor. Yakında Polonya'nın dijitalleşmeden sorumlu yeni bakanı olacak olan Dışişleri Bakanı Jaros, Varşova'daki bakanlığının kapalı konferans odası kapıları ardında, Çarşamba öğleden sonra Hamburg heyetinden bir talepte bulundu: Almanya açık enerji, ekonomi ve güvenlik politikasını hızla netleştirmeli sorunlar. Almanya, Avrupa ve Polonya için bu tür belirsizlikleri kaldıramayacak kadar önemli.

Altı saat sonra Berlin'de trafik ışığı koalisyonu çöktü.

Olaf Preuß, Hamburg ve Kuzey Almanya'da WELT ve WELT AM SONNTAG şirketlerinin iş muhabiridir. Onlarca yıldır Hamburg ve Almanya'nın Doğu Avrupa ve Rusya ile dış ticaretini rapor ediyor.