Lojistik sektörü: Gemiler, gemide kaptan olmadan uzaktan kontrol edildiğinde

kamil şeker

New member
Duisburg'da ilk yük gemileri uzaktan kumandayla kontrol ediliyor. Sektör de personel sıkıntısına tepki gösteriyor. Ancak Hollanda ve Belçika'da halihazırda mevcut olan onaylar hâlâ eksik


Kaptan Joachim Lauwers, Duisburg-Ruhrort'taki ofisinde her şeyi kontrol altında tutuyor. 33 yaşındaki Belçikalı, kaldıraçlar, kumanda kolları ve yarım düzine ekranla donatılmış bir konsolu kullanarak bir kargo gemisini Ren Nehri veya kolları üzerindeki varış noktasına tek başına yönlendirebiliyordu. Lauwers, “Şu ana kadar Almanya'da buna yalnızca üç gemi için izin verildi; bu gemileri Emmerich yakınlarındaki Hollanda sınırından Ren Nehri üzerinden Bonn'a kadar yönlendirebiliyoruz” dedi.

Hollanda ve Lauwers'ın anavatanı Belçika'da, uzaktan kumandalı yurt içi nakliyeyle çok daha fazlası zaten mümkün. Yük gemileri Anvers'ten mürettebatsız olarak, örneğin Flanders'ın batısındaki kanallardan götürülüyor. Yakın zamanda Duisburg'da ikinci bir kontrol merkezi açan Lauwers'ın işvereni Seafar'ın da merkezi Anvers'te bulunuyor. Satış müdürü Janis Bargsten, “Avrupa'nın en büyük ekonomisinin iç su yollarına atılan bu adım, şirketimiz için bir dönüm noktasını temsil ediyor” diyor. Bremen yerlisi iki güçlü Alman ortak arıyor: Haren an der Ems'ten nakliye şirketi Deymann ve Duisburg merkezli HGK Shipping. Başlangıçta Alman su yollarında beş gemi ile amaç, iç deniz taşımacılığının modernizasyonuna ve gemi kaptanlarının iş profiline katkıda bulunmaktır.


Belçika, Almanya, Hollanda ve İsviçre'deki nakliye şirketlerini ve şirketlerini endişelendiren şey, genç yeteneklerin büyük eksikliğidir. Duisburg Gemi Teknolojisi ve Taşıma Sistemleri Geliştirme Merkezi'nin (DST) genel müdürü Rupert Henn, “Sektör şu ana kadar küçük aile işletmeleri ile karakterize edildi” diye açıklıyor. Katılımcı olarak adlandırılan bu girişimciler, genellikle nesiller boyunca malları kendi gemileriyle su yolları üzerinden taşeron olarak taşıyacaklardı. Ancak işin çalışanlar için de kendine has özellikleri var: Kural olarak, 14 gün gemide çalışıyor ve yaşıyorlar, ardından iki haftalık bir dinlenme süresi karada geçiyor. Ancak şimdiye kadar her gemide yardımcı personelin yanı sıra bir kaptan ve bir dümencinin de bulunması gerektiğinden, kalıcı operasyon için dönüşümlü olarak iki kaptan ve dümenciye ihtiyaç duyulmaktadır. Otonom sürüş alanında araştırmalar yürüten ve gemi kaptanlarını sanal cihazlar kullanarak sınavlara hazırlayan enstitünün sahibi Henn, “Bu model, özel ailelerde bile genç profesyoneller için giderek daha az çekici hale geliyor” diyor. Önümüzdeki 10 yıl içinde Almanya'da çalışan kaptan ve dümencilerin yaklaşık yüzde 25'inin yaş nedeniyle emekli olacağı tahmin ediliyor. Teknoloji ve hizmet sağlayıcı Seafar konsepti buradaki durumu iyileştirebilir. Gelecekte Joachim Lauwers gibi kaptanlar, bir dümencinin hâlâ görevde olacağı uzaktan kumandalı iç deniz taşımacılığı merkezlerinden birkaç gemiyi birbiri ardına denetleyecek. Duisburg'daki genel merkezde bir kaptan sekiz saat sonra görevi bir meslektaşına devredip evine gidebiliyordu.


Seafar projesine dahil olan nakliye şirketleri de bunu umut ediyor. Köln limanının bir yan kuruluşu olan HGK Shipping'in başkanı Steffen Bauer, “Önümüzdeki yıllarda ve onyıllarda iddialı iklim koruma hedeflerine ulaşılacaksa, bu yalnızca ülke içi nakliye ve yük taşımacılığının su yollarına taşınmasıyla başarılabilir” diyor. Kendine ait 350 civarında kiralık gemisi bulunan şirket, iç sularda kiralanan gemileri yönetiyor. Bauer, bu gemilerin en azından kısmen “karada konuşlu bir operasyon merkezinden” kontrol edilmesinin, uzun vadede Avrupa su yollarındaki ulaşım seçeneklerini de güvence altına alabileceğini sözlerine ekledi.

Ancak Hollanda ve Belçika'daki hukuki durum zaten çok daha esnekken, Almanya'da işler hâlâ zor. Henüz bir onay süreci üzerinde anlaşmaya varılamayan Ren Nehri'nin Almanya bölümünden, kollarından ve kanal sistemlerinden çeşitli makamlar sorumludur. Ve böylece başlangıçta Seafar'ın ortakları HGK Shipping ve Deymann ile donattığı beş gemide kaldı. Emmerich ve Bonn arasında şu ana kadar onaylanan test gezilerinde, Kaptan Lauwers veya kalifiye bir meslektaşı Duisburg'daki Seafar'da dümeni devraldığında tüm ekibin hâlâ gemide olması gerekiyor. Yani gelecek henüz tam olarak başlamadı.