IQFoil 95 ilk kez 2024 Olimpiyatları'nda: Hafiflik ve özgürlükten başka bir şey değil

kamil şeker

New member
İki kez Hamburg'da yılın sporcusu seçilen Sebastian Kördel, sporunun Olimpiyat prömiyerini Pazar gününden itibaren Marsilya'da kutlayacak. Büyük bir Akdeniz balığı tehlikeli bir şekilde yoluna çıkmadığı sürece tahtası neredeyse suyun üzerinde yüzer.


Sebastian Kördel kürsüye çıktığında mucizevi bir dönüşüm yaşıyor: “Süper bir güç sizi sudan çıkarıyor. Saatte 60 kilometreye varan hızlara hızla ulaşabilir ve nispeten kısa bir sürede herhangi bir yere uçabilirsiniz. Zaten bir günde Lanzarote'nin etrafını dolaşmış veya Garda Gölü'nün tamamını geçmiştir. Ve daha da güzelleşiyor: “Kanatların tıslaması ve rüzgârın uğultusu dışında, rüya gibi bir huzur etrafınızı sarıyor. Tüm günlük problemler, korkular ve endişeler sizden uzaklaşıyor, fiziksel ağrılar ve acılar unutuluyor ve sınırsız bir hafiflik ve özgürlük hissi içinize akıyor” diye heyecanlanıyor rüzgar sörfçüsü.


33 yaşındaki sporcunun “her dalgayı hissetmesinin”, “hareketlerinin ustası” olarak kalmasının ve “su ve havayla kelimenin tam anlamıyla birleşmesinin” nedeni, ağustos ayında Marsilya Körfezi'nde Olimpiyat prömiyerini kutlayacak yeni bir rüzgar sörfü sınıfı: Bu IQFoil 95, hız arttıkça tahtayı sudan bir metre yukarıya kaldıran su altı kanadına (hidrofoil) sahip bir sörf tahtasıdır. Kördel, tahtanın altında dikey bir dümen kanadı (kanat) bulunan klasik rüzgar sörfünün aksine, IQFoil'i kontrol etmenin daha zahmetli olduğunu ve az rüzgar olduğunda yarış sırasında “gerçek bir kardiyo zorlanması” olduğunu söylüyor.


Sörf ve hıza olan büyük tutkusu Konstanz Gölü'nde başladı. Coşkulu bir denizci olan babası, Radolfzell yerlisini “iyimser” olarak tanımladı. Yedi yaşındaki çocuk, rüzgar sörfçülerinin küçük fındık kabuğundan göle doğru hızla ilerlediğini gördüğünde bu onun için büyük bir olaydı: 2014'ten bu yana dünyanın en iyi yarış rüzgar sörfçülerinden biri oldu. 21 yaşında en genç oldu. Sylt'ten önce Almanya şampiyonu ve Hırvatistan'daki 2013 Dünya Kupası'nda altıncı.


Ancak iki kez Hamburg'da yılın sporcusu seçilen kişi, 2018'de yeni bir yelken mücadelesine karar verdi. Bunun birkaç nedeni vardı: Birincisi, Kördel rüzgar sörfünde çok dalgalı dünya şampiyonu Philipp Köster gibi Gran Canaria'da değil, Almanya'nın bir iç su yolunda büyümüştü. Kördel, “Burada rüzgar hızlarının düşük olması nedeniyle insanlar artık IQFoil gibi büyük yelkenleri tercih ediyor” diyor. Öte yandan yeni sınıfın en sevdiği yanı artık en iyi materyalin veya jürinin karar verememesi. Çünkü folyo ve yelken herkes için aynıdır ve sonuçta önemli olan sportif performanstır.


Aynı zamanda daha zorlu rekabetten de etkileniyor: “Örneğin, 2022'de Brest'te Dünya Kupası şampiyonluğu için mücadele eden 160 yarışmacıyla 'son seviyeye' ulaştınız.” Ayrıca arkadaşı Helena Wanser'den de çok cesaret aldı. Eski dünya standartlarında bir rüzgar sörfçüsü olan , sporuna olan büyük sevgiyi başka hiç kimsenin anlamadığı kadar anlıyor ve aynı coşkuyla, aktif zamanları boyunca sık sık yarışmalara ve eğitim kamplarına ona eşlik ediyor.


Kış antrenmanlarının hedefi her yıl olduğu gibi Kanarya Adalarıydı. Doğa sporlarının her alanının kendine has bir karakteri olması nedeniyle Kördel, şu anda olimpiyatların yapılacağı Marsilya'daki oyunlara titizlikle hazırlanıyor. Ancak Almanya'daki eğitim koşulları gerçekten zorlu olmaya devam ediyor; Kördel genellikle Hamburg'dan Kiel-Schilksee'ye gidiyor. Yine de Konstanz Gölü, bugüne kadar çok seyahat eden sörfçülerin “favori bölgesi” olmaya devam ediyor. “Kıyıdaki güzel manzaralar ve manzaraların, arka planda Alpler'in ve nadir ama güzel rüzgarın karışımından” hoşlanıyor. Ayrıca Garda Gölü'nü, İspanya'nın güneyindeki Tarifa'yı ve Norderney adasını da özellikle takdir ediyor. Kuzey Denizi'nin küçük bir dezavantajı ise “suya erişimin zayıflığı”, Baltık Denizi'nde ise “deniz çayırlarının artması”dır. Sebastian Kördel, “Tahtanın ön kanadına saplandılar, hızı yavaşlattılar ve neredeyse 2022 Dünya Kupası'nın bitişine kısa bir süre kala şampiyonluğuma mal oldular” diye açıklıyor.


Ancak su yüzeyinin hemen altındaki “yüksek hızlı folyo” üzerinde gizlenen çok daha büyük engeller var. Gemilerle çarpışmalar mutlak istisnadır (“Feribotta yalnızca bir trajik ölüm yaşandı”); direğin neden olduğu yaralanmalar nadiren meydana gelir. Sorun daha çok ahşap ve plastik atıklar gibi “nesneler”. Veya Akdeniz kıyılarında “güneşlenen” güneş balığı. Kördel saygılı bir tavırla, “Bir tona kadar ağırlığa sahip bu devlerden biriyle çarpışmak, duvara çarpmak gibidir” diyor.

Yaralanmalar veya küçük kırıklarla birlikte ciddi düşmeler bu tür karşılaşmaların sonucudur. Ancak pahalı spor malzemeleri genellikle daha kalıcı hasara uğrar; yelkenler, tahtalar ve folyolar yaklaşık 10.000 Euro değerindedir. Bu aynı zamanda şu anlama da geliyor: Yalnızca devlet spor yardımının ötesinde sponsorlar, kişisel dernek antrenörleri ve özel Dünya Kupalarında para ödülü kazananlar dünyanın zirvesinde yarışabilir.


Sebastian Kördel, Friedrichshafen'deki Zeppelin Üniversitesi'nde işletme eğitimini başarıyla tamamladıktan sonra 2014 yılında tam profesyonel oldu. Board üreticileri, NRV gibi yelken veya sörf meraklıları, daha önce kendileri de aktif olan girişimciler ve sadece kendi “yarış takımına” sahip olmak isteyen şirketler veya özel kişiler için “iş sürücüsü” olarak çalışıyor. Karşılığında tüm seyahat masrafları karşılanacak, malzeme sağlanacak ve kendisine Dünya Kupası şampiyonluğu için NRV'den 50.000 euro gibi cömert başarı ikramiyeleri verilecek. Buna karşılık Kördel, hepsi bir arada bir temsilci, testçi ve geliştiricidir ve özel bir atletik antrenöre parası yetmektedir.

1,91 metre boyundaki model sporcunun en büyük gücü: “İşler gerçekten ciddileştiğinde ve bu önemli olduğunda zihinsel olarak sakin ve sakin kalıyorum.” tekne sınıfı ve mevcut tek Alman başlangıç yeri Marsilya'daydı. Şubat ayının başında Lanzarote'de düzenlenen Dünya Şampiyonasında sadece 28. sıraya “engellendi”. Bunun temel nedeni, herkesin aynı ekipmanı kullanıp kullanmadığına ilişkin kontrollerin hâlâ çok gevşek olmasıydı. Ancak Sebastian Kördel'in de “belirli bir baskı hissettiğini” itiraf etmesi gerekiyor. Bu tür yenilgileri hafife almaya çalışıyor ve biraz batıl inanç işe yarıyor: “Kostümlü prova sırasında her zaman bir şeyler ters gitmek zorunda, aksi takdirde iyi bir tekne yarışı olmaz.”


Son yıllarda “Alman Yelken Takımı”nın en başarılı Alman sporcusu, Dünya Kupası zaferinin ardından küçük aksiliklerle uğraşmak zorunda kaldı. Hiç kimse bu kadar tutarlı sürüş yapmasa da, 2023'teki büyük yarışlarda yalnızca dört kez ikinci oldu. Olası bir psikolojik sorun sorulduğunda Kördel, yaptığı sporun şekliyle biraz zorlanıyor. Yelkenciliğin aksine, IQFoil'de bir tekne yarışının maksimum 20 elemesinin sonuçları genel sıralamaya dahil edilmez. Yalnızca son “madalya yarışı” altın, gümüş ve bronzu belirler ve “ana turun galibini” çok geride bırakabilir. Ancak Hamburglu, yaptığı sporu daha çekici ve heyecan verici hale getirme çabasının altında yatan çabanın farkında: “Spor açısından bakıldığında acımasız, ancak yelkencilik TV'de en kötü reytinglere sahip.” Instagram'da sörf yapmakla ilgilenen 8.000'den fazla kişi tarafından takip ediliyor.

Olimpiyatlara katılımı güvence altına alındıktan sonra ondan çok şey kaçtı. Bu nedenle kariyerinin yeni önemli olayı olan 28 Temmuz ile 2 Ağustos arasındaki rüzgar sörfü yarışması konusunda oldukça iyimser: “Herkesi yenebileceğimi kanıtladım. Artık kutuyu kazanmak ya da en azından madalya almak istiyorum.”