kamil şeker
New member
DMesleği ölmek üzere olan adam neredeyse hiç fark edilmeden salona girer. Kürsüyü ve arkasındaki 13 katlı Kuzey Ren-Vestfalya eyalet bayrağını geçiyor. Amacı İçişleri Bakanı Herbert Reul'un (CDU) önündeki masa. Orada iki adamın dizüstü bilgisayarları önlerinde açık. Aralarına oturuyor ve içlerinden birinin omzuna dokunuyor. Önüne bir bloknot ve tükenmez kalem koyar. İşini yapmak için daha fazla bir şeye ihtiyacı yok.
Thilo Rörtgen ve meslektaşlarını sıklıkla televizyonda görüyoruz. Ancak bunu neredeyse hiç kimse fark etmiyor. Bir parlamento tartışması gösterildiğinde, resimde genellikle stenografın masası da yer alır. Eylemin merkezindedir. Rörtgen, “Fakat biz gözden kaçırılmak istiyoruz” diyor.
Ustalaştığı steno bugün hiçbir yerde neredeyse hiç kullanılmıyor. Stenografların gazetelerde, mahkeme salonlarında ve çok sayıda ofiste çalıştığı günler geride kaldı. Bugün Rörtgen, Kuzey Ren-Vestfalya'da halen stenograf olarak çalışan üç kişiden biri. Rörtgen gibi iki meslektaşından en küçüğü 50'li yaşlarının başında, emekli olduklarında muhtemelen meslekleri de onlarla birlikte gidecek.
Stenograf eyalet parlamentosunda yedi buçuk dakika not alıyor, sonra değişiklik oluyor
Kaynak: Silvia Reimann
Yedi buçuk dakika. Bir stenografın parlamentoda ne kadar süre çalışacağı süreç tarafından belirleniyor. Rörtgen daha sonra asansörle eyalet parlamentosunun bodrum katına inmek zorunda kalıyor. Ofisi orada. Çalışmalarının çoğunun gerçekleştiği yer. Artık stenosunu bitmiş bir protokole dönüştürmek için bir buçuk saati var. Daha sonra sıra yine genel kurul oturumuna gelir. Bu, söyleneni tam olarak tekrarlamakla ilgili değil, en azından sadece. Ama aynı zamanda okunabilir hale getirmekle de ilgili.
Rörtgen bazen bu çalışmanın sonuçlarını, politikacılardan alıntı yapıyormuş gibi görünen ama aslında kendi tutanaklarından alıntı yapan haberlerde duyuyor. Daha sonra kendi kendine şöyle düşünüyor: “Benim formülümün orada olması güzel.” Üç stenografın sayısı eyalet parlamentosu tartışmaları, komite ve soruşturma komitesi toplantıları için çok az olduğundan, Düsseldorf'ta tepki göstermek zorunda kaldılar. Çünkü Rörtgen gibi insanlar artık yoktu. Eh, hiç de onun gibi değil. Çünkü eyalet parlamentosunda çalışmadan önce, Bottrop yerlisinin işitilebilir Ruhrpott aksanıyla deyimiyle “madende, yeraltındaydı”.
Ancak sadece kendisi gibi eğitimli elektrikçiler değil, aynı zamanda mesleğinde daha yaygın olan Alman akademisyenler ve beşeri bilimler akademisyenleri de artık stenoyla ilgilenmiyordu. 1998 yılında Rörtgen eğitimine başladığında hala yer beklemek zorundaydı. Daha sonra pek çok boş yer vardı, ancak başvuran yoktu.
ayrıca oku
Rörtgen'in bugünkü meslektaşları çoğunlukla Carolin Rosendahl gibi insanlar. Eyalet parlamentosu onları ses editörleri olarak adlandırıyor ve parlamentoda not defteri ve kalem yerine yanlarında her zaman bir dizüstü bilgisayar bulunduruyorlar. Kaset zaten çalışıyor ve kürsüden uzakta sonradan duyulamayan bir şey olursa, bunu yazıyorlar. Rosendahl, “Aynı sonuca farklı şekillerde ulaşıyoruz” diyor. Rörtgen'in elbette ancak elektrik kesildiğinde avantajı olacaktı.
Kısaltmanın azalmasının birçok nedeni var. Bunlardan en büyüğü muhtemelen dijitalleşmedir. Her şey sorunsuz bir şekilde kaydedilebiliyorken, birinin hızlı ve düzgün bir şekilde not almasına kim ihtiyaç duyar? Alman Stenograflar Derneği'nin başkanı bile bugün Almanya'da kaç kişinin steno yapabileceğini tam olarak bilmiyor. Regina Hofmann, “Kesinlikle 3.000 ila 4.000 tane var” diyor. Ancak kesin olan şu ki aralarında çocuk ve genç yok denecek kadar az. 68 yaşındaki genç, zamanın ruhunun onun tarafında olmadığını söylüyor. Okullar artık ders vermiyor, onlardan sonraki nesiller zaten gerekli sabıra sahip değil. “Stenografiyi öğrenmek çok çaba gerektirir.”
O zamanlar işler farklıydı. Hofmann onun stenosunu eski Doğu Almanya'da öğrendi; babası da orada öğretti. Rörtgen'in babası da erkek kardeşi gibi steno kullanabilir. Hatta Federal Meclis'te bile çalışıyor. İkisi geçen yıl birlikte Almanya takımı şampiyonu oldular. Yükseliş Günü'nde, ülkenin stenografları her zaman bir tür sınıf buluşması için yarışmalarla bir araya gelirler. Regina Hofmann tarafından organize edilmiştir. Daha sonra en hızlı ve hatasız yazarlar unvanları kazanır. Bu kez en iyileri dakikada 475 heceyi başardı.
ayrıca oku
Artık sadece Federal Meclis'te kimin steno kullanıp kimin yapamayacağı konusunda bir rol oynuyor. Toplantı belgelerinin bir parçası olmak istiyorsanız yine de steno konusunda uzman olmanız gerekir. Diğer tüm parlamentolarda ya sadece ses editörleri çalışıyor ya da Düsseldorf'ta olduğu gibi hala tecrübeli stenograflar var. Ama artık istenmiyorlar. Eyalet parlamentosu sözcüsü sorulduğunda, “Elbette bu gelişmiş teknolojinin artık eskisi kadar sık uygulanmaması üzücü” dedi.
Rörtgen, bir stenograf için neyin iyi bir konuşma olduğu konusunda yalnızca küçük bir azınlık adına konuşuyor. Çoğu dinleyicinin muhtemelen istediğinin tam tersi. İyi olan şey şu: konuşma notlarını yüksek sesle okumak, bir sürü boş ifade, biraz retorik tutkusu. Kötü olan ise: Konuşma özgürlüğü, hızlı konuşma, kelimeleri yaratıcı bir şekilde bulma. Her şey çok daha fazla iş. Rörtgen, “Joschka Fischer'ı dinlemek harikaydı” diyor. Ancak özgür konuşmasını okunabilir kılmak için bir ofis günü bazen çok kısa oluyor.
Genel olarak milletvekilleri. Bugün, 25 yıl öncesine göre çok daha canlı ve hızlı konuşuyorlar. Artık her yedi buçuk dakikada bir sayfa daha yazıyor. Dışarıdan bakan biri için steno ortadan kalktığında dünyada nelerin eksik kalacağını belirlemek zordur. Böyle bir alışveriş listesinin ne kadar hızlı yazılabileceğini bilmiyor. Steno muhtemelen demansı geciktirebilir. En azından bir çalışma bunu söylüyor. Ama belki de en büyük çekiciliği onun gizli doğasıdır. Regina Hofmann'ın “gizli yazı” dediği şey. Yalnızca inisiye olmuş kişilerin çözebileceği bir dilde ustalaşmak.
ayrıca oku
Rörtgen ofisinde bu gizli dünyaya kısa bir bakış sunuyor. Harf sembollerine, kelimelerin kısaltmalarına ve tüm ifadelere. Bir kağıda küçük bir “1” çiziyor ve altına bir nokta koyuyor. “Ben bu görüşün arkasındayım” yani “Avrupa Birliği” ve “Dış ve Güvenlik Politikası” gibi kısaltmalar da var. Rörtgen, “Ve tabii ki bu şekilde peşinden koşuyorsunuz” diyor.
Genel kurul oturumunda Herbert Reul'un önündeki masa yakında boşalacak. Rörtgen'in solundaki meslektaşın işi bitiyor, sağdaki ise görevi devralıyor. Thilo Rörtgen, yarışın başlamasına kısa bir süre kala artık bir ata benziyor. Tükenmez kalemini sağ elinde tutuyor ve sol eliyle sürekli döndürüyor. Daha sonra komut geliyor. Rörtgen yazıyor. Ve yazıyor.
Ama klasik yazılara benzemiyor. Koreografiye benziyor. Akıcı ama yine de bir şekilde dalgalı. Podyumdaki konuşmacı duraklarsa Rörtgen de duraklar. Alkış olduğunda gözleri salonun içinde dolaşıyor. Yedi buçuk dakika sonra her şey bitti. En azından onun için.
Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.
Thilo Rörtgen ve meslektaşlarını sıklıkla televizyonda görüyoruz. Ancak bunu neredeyse hiç kimse fark etmiyor. Bir parlamento tartışması gösterildiğinde, resimde genellikle stenografın masası da yer alır. Eylemin merkezindedir. Rörtgen, “Fakat biz gözden kaçırılmak istiyoruz” diyor.
Ustalaştığı steno bugün hiçbir yerde neredeyse hiç kullanılmıyor. Stenografların gazetelerde, mahkeme salonlarında ve çok sayıda ofiste çalıştığı günler geride kaldı. Bugün Rörtgen, Kuzey Ren-Vestfalya'da halen stenograf olarak çalışan üç kişiden biri. Rörtgen gibi iki meslektaşından en küçüğü 50'li yaşlarının başında, emekli olduklarında muhtemelen meslekleri de onlarla birlikte gidecek.
Stenograf eyalet parlamentosunda yedi buçuk dakika not alıyor, sonra değişiklik oluyor
Kaynak: Silvia Reimann
Yedi buçuk dakika. Bir stenografın parlamentoda ne kadar süre çalışacağı süreç tarafından belirleniyor. Rörtgen daha sonra asansörle eyalet parlamentosunun bodrum katına inmek zorunda kalıyor. Ofisi orada. Çalışmalarının çoğunun gerçekleştiği yer. Artık stenosunu bitmiş bir protokole dönüştürmek için bir buçuk saati var. Daha sonra sıra yine genel kurul oturumuna gelir. Bu, söyleneni tam olarak tekrarlamakla ilgili değil, en azından sadece. Ama aynı zamanda okunabilir hale getirmekle de ilgili.

Rörtgen bazen bu çalışmanın sonuçlarını, politikacılardan alıntı yapıyormuş gibi görünen ama aslında kendi tutanaklarından alıntı yapan haberlerde duyuyor. Daha sonra kendi kendine şöyle düşünüyor: “Benim formülümün orada olması güzel.” Üç stenografın sayısı eyalet parlamentosu tartışmaları, komite ve soruşturma komitesi toplantıları için çok az olduğundan, Düsseldorf'ta tepki göstermek zorunda kaldılar. Çünkü Rörtgen gibi insanlar artık yoktu. Eh, hiç de onun gibi değil. Çünkü eyalet parlamentosunda çalışmadan önce, Bottrop yerlisinin işitilebilir Ruhrpott aksanıyla deyimiyle “madende, yeraltındaydı”.
Ancak sadece kendisi gibi eğitimli elektrikçiler değil, aynı zamanda mesleğinde daha yaygın olan Alman akademisyenler ve beşeri bilimler akademisyenleri de artık stenoyla ilgilenmiyordu. 1998 yılında Rörtgen eğitimine başladığında hala yer beklemek zorundaydı. Daha sonra pek çok boş yer vardı, ancak başvuran yoktu.
ayrıca oku

Rörtgen'in bugünkü meslektaşları çoğunlukla Carolin Rosendahl gibi insanlar. Eyalet parlamentosu onları ses editörleri olarak adlandırıyor ve parlamentoda not defteri ve kalem yerine yanlarında her zaman bir dizüstü bilgisayar bulunduruyorlar. Kaset zaten çalışıyor ve kürsüden uzakta sonradan duyulamayan bir şey olursa, bunu yazıyorlar. Rosendahl, “Aynı sonuca farklı şekillerde ulaşıyoruz” diyor. Rörtgen'in elbette ancak elektrik kesildiğinde avantajı olacaktı.
Kısaltmanın azalmasının birçok nedeni var. Bunlardan en büyüğü muhtemelen dijitalleşmedir. Her şey sorunsuz bir şekilde kaydedilebiliyorken, birinin hızlı ve düzgün bir şekilde not almasına kim ihtiyaç duyar? Alman Stenograflar Derneği'nin başkanı bile bugün Almanya'da kaç kişinin steno yapabileceğini tam olarak bilmiyor. Regina Hofmann, “Kesinlikle 3.000 ila 4.000 tane var” diyor. Ancak kesin olan şu ki aralarında çocuk ve genç yok denecek kadar az. 68 yaşındaki genç, zamanın ruhunun onun tarafında olmadığını söylüyor. Okullar artık ders vermiyor, onlardan sonraki nesiller zaten gerekli sabıra sahip değil. “Stenografiyi öğrenmek çok çaba gerektirir.”
O zamanlar işler farklıydı. Hofmann onun stenosunu eski Doğu Almanya'da öğrendi; babası da orada öğretti. Rörtgen'in babası da erkek kardeşi gibi steno kullanabilir. Hatta Federal Meclis'te bile çalışıyor. İkisi geçen yıl birlikte Almanya takımı şampiyonu oldular. Yükseliş Günü'nde, ülkenin stenografları her zaman bir tür sınıf buluşması için yarışmalarla bir araya gelirler. Regina Hofmann tarafından organize edilmiştir. Daha sonra en hızlı ve hatasız yazarlar unvanları kazanır. Bu kez en iyileri dakikada 475 heceyi başardı.
ayrıca oku

Artık sadece Federal Meclis'te kimin steno kullanıp kimin yapamayacağı konusunda bir rol oynuyor. Toplantı belgelerinin bir parçası olmak istiyorsanız yine de steno konusunda uzman olmanız gerekir. Diğer tüm parlamentolarda ya sadece ses editörleri çalışıyor ya da Düsseldorf'ta olduğu gibi hala tecrübeli stenograflar var. Ama artık istenmiyorlar. Eyalet parlamentosu sözcüsü sorulduğunda, “Elbette bu gelişmiş teknolojinin artık eskisi kadar sık uygulanmaması üzücü” dedi.
Rörtgen, bir stenograf için neyin iyi bir konuşma olduğu konusunda yalnızca küçük bir azınlık adına konuşuyor. Çoğu dinleyicinin muhtemelen istediğinin tam tersi. İyi olan şey şu: konuşma notlarını yüksek sesle okumak, bir sürü boş ifade, biraz retorik tutkusu. Kötü olan ise: Konuşma özgürlüğü, hızlı konuşma, kelimeleri yaratıcı bir şekilde bulma. Her şey çok daha fazla iş. Rörtgen, “Joschka Fischer'ı dinlemek harikaydı” diyor. Ancak özgür konuşmasını okunabilir kılmak için bir ofis günü bazen çok kısa oluyor.
Genel olarak milletvekilleri. Bugün, 25 yıl öncesine göre çok daha canlı ve hızlı konuşuyorlar. Artık her yedi buçuk dakikada bir sayfa daha yazıyor. Dışarıdan bakan biri için steno ortadan kalktığında dünyada nelerin eksik kalacağını belirlemek zordur. Böyle bir alışveriş listesinin ne kadar hızlı yazılabileceğini bilmiyor. Steno muhtemelen demansı geciktirebilir. En azından bir çalışma bunu söylüyor. Ama belki de en büyük çekiciliği onun gizli doğasıdır. Regina Hofmann'ın “gizli yazı” dediği şey. Yalnızca inisiye olmuş kişilerin çözebileceği bir dilde ustalaşmak.
ayrıca oku

Rörtgen ofisinde bu gizli dünyaya kısa bir bakış sunuyor. Harf sembollerine, kelimelerin kısaltmalarına ve tüm ifadelere. Bir kağıda küçük bir “1” çiziyor ve altına bir nokta koyuyor. “Ben bu görüşün arkasındayım” yani “Avrupa Birliği” ve “Dış ve Güvenlik Politikası” gibi kısaltmalar da var. Rörtgen, “Ve tabii ki bu şekilde peşinden koşuyorsunuz” diyor.
Genel kurul oturumunda Herbert Reul'un önündeki masa yakında boşalacak. Rörtgen'in solundaki meslektaşın işi bitiyor, sağdaki ise görevi devralıyor. Thilo Rörtgen, yarışın başlamasına kısa bir süre kala artık bir ata benziyor. Tükenmez kalemini sağ elinde tutuyor ve sol eliyle sürekli döndürüyor. Daha sonra komut geliyor. Rörtgen yazıyor. Ve yazıyor.
Ama klasik yazılara benzemiyor. Koreografiye benziyor. Akıcı ama yine de bir şekilde dalgalı. Podyumdaki konuşmacı duraklarsa Rörtgen de duraklar. Alkış olduğunda gözleri salonun içinde dolaşıyor. Yedi buçuk dakika sonra her şey bitti. En azından onun için.
Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız
Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak gömülü içeriğin sağlayıcıları bu izni gerektirdiğinden, kişisel verilerin iletilmesi ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.